آموزشی

چگونه و چه زمانی استفاده از فناوری کودکان را محدود کنیم؟

هیچکس بیشتر از شما به سلامت و موفقیت فرزندتان اهمیت نمی دهد. در زمان‌های امروزی که از فناوری دیجیتال تغذیه می‌شود، این بدان معناست که او را نه تنها در دنیای واقعی، بلکه در دنیای مجازی نیز راهنمایی کنید. به فرزندان خود بیاموزید که از فناوری به شیوه ای سالم استفاده کنند و مهارت ها و عاداتی را که آنها را به شهروندان دیجیتالی موفق تبدیل می کند، انتخاب کنند.

1. تعادل را هدف بگیرید

واضح است که فناوری اینجاست که باقی بماند و دنیا فقط دیجیتالی تر می شود. از بسیاری جهات، این چیز خوبی است. فناوری با ابزارهایی که به کودکان کمک می‌کند به روش‌های سرگرم‌کننده و جذاب یاد بگیرند، خلاقیت خود را ابراز کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند، می‌تواند برای بچه‌ها در هر سنی توانمند باشد. کودکانی که به فناوری تسلط دارند نیز برای نیروی کاری که عمدتا دیجیتالی باشد، آمادگی بیشتری خواهند داشت.

در همان زمان، والدین به طور طبیعی نگران دسترسی فرزندانشان به محتوای نامناسب آنلاین، تأثیر زمان زیاد صفحه نمایش بر رشد سالم و وابسته شدن فرزندانشان به فناوری هستند.

مانند بسیاری از موقعیت ها، یک رویکرد متعادل برای این چالش های جدید بهترین کار را دارد. آدام آلتر، روانشناس اجتماعی، نویسنده کتاب «مقاوم‌ناپذیر: ظهور فناوری اعتیادآور و کسب و کار درگیر نگه داشتن ما» می‌گوید: «مهم‌ترین قدم ایجاد یک رابطه متعادل یا پایدار با فناوری است.» دکتر آلتر توضیح می‌دهد که می‌توانید آن را به هدف داشتن یک رژیم غذایی سالم تشبیه کنید: «بچه‌های بزرگ‌تر مفهوم تعادل را به طور مستقیم درک می‌کنند – آنها می‌دانند که خوردن غذاهای سالم در کنار آب نبات و دسر مهم است، و همین امر در مورد «خالی» نیز صادق است. کالری‌هایی که از صرف زمان بیش از حد منفعلانه به نمایشگرها می‌آیند. زمانی برای نمایشگرها وجود دارد، اما نه به قیمت زمان برای فعالیت بدنی و برقراری ارتباط با افراد واقعی در زمان واقعی.»

هیچ دستورالعمل واحدی برای موفقیت وجود ندارد، اما وقتی آن را ببینید آن را خواهید فهمید. تعادل برای خانواده شما با همسایه شما متفاوت به نظر می رسد زیرا هر خانواده منحصر به فرد است و سبک ها و ارزش های فرزندپروری متفاوت است. با این حال، به طور کلی، اگر خانواده شما بدون احساس بسیاری از اثرات مضر، از مزایای فناوری بهره مند شوند و شما نسبت به نحوه استفاده فرزندانتان از فناوری اطمینان داشته باشید، احتمالاً تعادل را پیدا کرده اید.

همچنان محدودیت‌های زمان صفحه نمایش را برای متعادل کردن فعالیت‌های آنلاین و آفلاین تنظیم کنید. اگرچه کیفیت از همه مهم‌تر است، اما احتمالاً همچنان می‌خواهید برای خانواده‌تان محدودیت‌هایی برای زمان صفحه نمایش تعیین کنید تا زمان خود را برای فعالیت‌های فراتر از صفحه نمایش و فناوری حفظ کنید. در حالی که بحث در مورد اینکه بچه‌ها دقیقاً چند ساعت می‌توانند روی صفحه نمایش خود بگذرانند قبل از اینکه تبدیل به وضعیت ناسالم شود، به شدت بالا می‌رود، می‌توانید برای زمان‌های بدون فناوری، مانند هنگام شام، در ماشین یا شب‌های مدرسه، خطوط محکمی را ترسیم کنید.

2. الگو باشید

کشش مقاومت ناپذیر فناوری به همان اندازه که بچه ها را جذب می کند والدین را به خود جذب می کند. ما هر ساعت تلفن‌هایمان را چک می‌کنیم، ساعات پایانی کار یا گشت و گذار در اینترنت با لپ‌تاپ‌هایمان را ثبت می‌کنیم، برنامه‌های مورد علاقه‌مان را تماشا می‌کنیم، و حتی درگیر «راه رفتن حواس‌پرتی» خطرناک می‌شویم. احتمالاً کودکان نه تنها از رفتار ما تقلید می کنند، بلکه احساس می کنند باید با دستگاه هایی برای جلب توجه ما رقابت کنند. تقریباً نیمی از والدین در یک مطالعه گزارش کردند که فناوری سه بار یا بیشتر در یک روز معمولی در تعامل با فرزندشان تداخل دارد.

گوگل و اپل با افزودن ویژگی‌های جدید تلفن مانند محدودیت‌های زمانی برای برنامه‌های خاص (برای اندروید) و آمار مربوط به زمان صرف شده در دستگاه‌ها (برای iOS) شروع به رفع این نگرانی فزاینده درباره تسخیر فناوری بر زندگی ما کرده‌اند. در حالی که ابزارهای دیجیتال می توانند به ما کمک کنند تا استفاده بیش از حد از وسایل را محدود کنیم، تمرین و نشان دادن استفاده آگاهانه از فناوری خودمان بهترین راه برای آموزش مهارت حیاتی قطع برق به کودکان خواهد بود.

بدانید چه زمانی واقعاً مشغول هستید و باید به برق وصل شوید و چه زمانی نه. اغلب، به نظر می رسد که یک اورژانس کاری یا اجتماعی وجود دارد و شما باید آن تماس را بپذیرید، به پیامی پاسخ دهید یا ایمیل خود را بررسی کنید – اما وقتی واقعاً به آن فکر می کنید، ممکن است تا پایان آن فیلم یا بازی صبر کنید. با فرزندتان

3. فناوری را به یک امر خانوادگی تبدیل کنید

خانواده شما احتمالاً تصمیمات مهمی را که روزانه بر گروه تأثیر می گذارد، بحث می کنند، مانند اینکه چه کسی مسئول شستن ظروف است و کجا باید برای تعطیلات بعدی خود بروید. استفاده از فناوری باید برنامه ریزی یکسانی داشته باشد، بنابراین همه با انتظارات مشابهی همراه هستند.

قوانین را به عنوان یک خانواده تنظیم کنید. دکتر لاسر می‌گوید وقتی برای کودکان محدودیت‌هایی تعیین می‌کنید، بچه‌ها می‌توانند یاد بگیرند که چگونه خودتنظیمی کنند و بدانند چه زمانی زمان صفحه نمایش بیش از حد در بقیه زندگی‌شان تداخل دارد. به عنوان یک امتیاز، او می افزاید: “کودکان نیز اگر در ایجاد و تثبیت محدودیت ها نقش داشته باشند، کمتر از محدودیت ها خودداری می کنند.” می توانید در وب سایت آکادمی اطفال آمریکا یک طرح استفاده از رسانه های خانوادگی ایجاد کنید.

با تجربیات فناوری فرزندتان درگیر باشید. بازی یا تماشا کردن در کنار فرزندانتان فواید زیادی دارد. می‌توانید محتوایی را که به آن دسترسی می‌یابد بررسی کنید، کودک از طریق تعامل شما بیشتر از این فعالیت یاد می‌گیرد، و شما از طریق تجربه مشترک با هم پیوند خواهید داشت. اگر به نظر می‌رسد فرزندانتان در مقایسه با شما از نظر فناوری سال‌های نوری جلوتر هستند، به آنها اجازه دهید به شما آموزش دهند – این یک تقویت‌کننده اعتماد به نفس برای آنها است و برای شما مهم است که با تجربیات جدیدی که دارند همراه باشید. این ممکن است به معنای نشستن در ساخت‌های گیج‌کننده Minecraft، بازی‌های Fortnite یا یادگیری زبان نوجوان باشد، اما حداقل دنیای مجازی را با هم تجربه خواهید کرد.

محدوده سنی دستورالعمل های سختی نیستند (از جمله مواردی که در این راهنما آمده است). در عوض، آنها را به عنوان یک نقشه راه کلی برای راهنمایی فرزندانتان از مقدمه ای بر فناوری تا تصمیم گیری خود در مورد نحوه استفاده عاقلانه از آن در نظر بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا